بیماری واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟
نوشته شده توسط : رعنا

واریکوسل یا واریس بیضه به انبساط و پیچ خوردگی سیاهرگ های متصل در بخش بالایی کیسه بیضه یا اسکروتوم گفته می شود. بیضه ‌ها خون غنی از اکسیژن را از دو شبکه مویرگی در هر دو طرف بیضه تامین می‌ کنند. دو شبکه اصلی سیاهرگی (شبکه پامپینی ‌فرم) در هر طرف، مسئول انتقال خون بدون اکسیژن به سوی قلب هستند. بسته شدن شبکه پامپینی ‌فرم، علت اصلی واریس بیضه است.

واریکوسل شایع ترین عاملی است که می تواند باعث کاهش تولید و همینطور کیفیت اسپرم شود که در نتیجه باعث نازایی می شود. اما تاثیر آن همیشگی و قطعی نیست. پس می توان این بیماری را به عنوان یکی از علت های نازایی نام برد.

این بیماری همچنین می تواند باعث کوچک شدن اندازه بیضه ها شود. واریکوسل در اغلب موارد به تدریج پیشرفت می کند؛ اما در بیشتر موارد به راحتی قابل تشخیص بوده و می توان با جراحی آن را درمان کرد.

علائم واریکوسل چیست؟

بیماری واریکوسل را می توان با علائم خاصی تشخیص داد که شامل موارد زیر هستند:

تورم قابل رویت یا لمس: این بیماری معمولا با ظاهر یک توده یا تورم در کیسه بیضه مشخص می ‌شود. ممکن است در حالت ایستاده یا زور زدن بیشتر به چشم بخورد و شبیه یک کیسه پر از زوائد کرمی باشد.  

ناراحتی و یا درد در بیضه ها: واریکوسل ممکن است باعث درد یا ناراحتی در بیضه آسیب دیده شود. درد می ‌تواند از حد خفیف تا متوسط متغیر باشد و در طول روز افزایش یابد.

احساس سنگینی یا کشیدگی: برخی افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به دلیل بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه احساس سنگینی یا کشیدگی در کیسه بیضه داشته باشند.

آتروفی بیضه (نادر): در برخی حالات، واریکوسل ممکن است منجر به آتروفی بیضه شود که به کوچک شدن یا کاهش اندازه بیضه آسیب دیده اشاره دارد.

مشکلات باروری: واریکوسیته (وریدگی) وریدهای بیضه معمولا با ناباروری در مردان ارتباط دارد. این وریدهای آسیب دیده می‌ توانند بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند و به طور بالقوه منجر به کاهش باروری یا ناباروری شوند.

در قسمت بالا، شایع ترین علائم بیماری واریکوسل را نام بردیم و توضیح دادیم. اما لازم به ذکر است که همه افرادی که دچار این بیماری می شوند، لزوما این علائم را تجربه نمی کنند. تشخیص این بیماری می‌ تواند در طی بررسی فیزیکی روزمره انجام شود. اگر مشکوک به واریکوسل هستید یا با علائم نگران ‌کننده مواجه هستید، توصیه می ‌شود که برای ارزیابی و راهنمایی مناسب با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: